In het geïntegreerd onderwijs moeten de leerlingen, mits extra hulp, aan dezelfde vereisten voldoen als de leerlingen uit het gewoon onderwijs zonder GON- begeleiding.
De GON-populatie die vanuit onze school begeleid wordt bestaat vooral uit type 3, type 4 en type 9 (autisme).
De leerling krijgt 2 lesuren begeleiding per week gedurende een volledig schooljaar.
Afhankelijk van de ernst van de handicap, heeft men recht op 1, 2 of meerdere schooljaren.
De begeleidingsuren kunnen, naargelang de hulpvraag, als volgt ingevuld worden:
- Kindgericht: individueel werken met uw kind of tijdens de lessen uw kind ondersteunen of observeren.
- Team-ondersteunend: uitwerken van hulpmiddelen of tips verschaffen (ev. tijdens infosessies), bijwonen van klassenraden
- Ouder-ondersteunend: de ouders kunnen steeds bij de GON-begeleidster terecht met hun vragen en/of opmerkingen.
Alle betrokken partijen, namelijk de ouders, de school, het CLB en de GON-begeleidster zijn aanwezig op de:
" Startvergadering:
- Uitleg wat GON-begeleiding inhoudt en wat van de begeleiding mag worden verwacht.
- Informatie verzamelen over de leerling en de situatie.
- Opstellen integratieplan (hierin wordt de samenwerking officieel vastgelegd.)
" Tussentijdse evaluatie: omstreeks januari op initiatief van de GON-begeleiding
- Nagaan van de evolutie
- Eventueel de hulpvraag bijsturen
" Eindevaluatie:
- Evolutie bespreken
- Nagaan wat de verwachtingen zijn naar volgend schooljaar toe en in functie daarvan reeds afspraken maken.
De GON-begeleiding kan opgenomen worden door onderwijskundigen of paramedici, elk met hun specifieke expertise, tewerkgesteld vanuit een dienstverlenende school Bijzonder Onderwijs.
Voor meer info kan u steeds terecht bij de GON-coördinator,Wendy De Schoenmaeker.
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.